Azerbeidzjan

Dit Europese land is regelmatig in de spotlights geweest, niet alleen vanwege de eerste Europese Spelen maar ook vanwege de mensenrechtensituatie. Mede naar aanleiding van vragen en verzoeken uit de regio Delft is Amnesty groep Delft zich ook hiermee bezig gaan houden, onder andere door middel van schrijfacties, petities en het bijhouden van de stand van zaken via Facebook en onze site, vooral voor de case Yunus. Eind 2015 zijn Leyla Yunus en haar man Arif vrijgelaten. Voorlopig houden we daarom geen acties meer voor deze case maar we houden het wel in de gaten.

Midden-Amerika

Voor de doeltreffendheid kunnen lokale Amnesty groepen een actieregio kiezen. De groep Delft zet zich specifiek (maar niet alleen maar) in voor Midden-Amerika. Mensenrechten worden hier nog regelmatig geschonden. In dit gebied zetten wij ons, samen met andere groepen, in om straffeloosheid, politie- en legergeweld en geweld tegen vrouwen, inheemse bevolking en andere groepen tegen te gaan. Daarnaast vragen wij aandacht voor het beschermen van de rechten van gewetensgevangene, inheemse bevolking en migranten. De acties in Midden-Amerika waar de groep Delft zich voor inzet bestaan uit bliksemacties en uit een langdurige actie voor (de moeder van) Maria Isabel Franco.

Regio

Midden-Amerika bestaat uit de landen: Mexico, Guatemala, El Salvador, Nicagarua, Panama, Costa Rico en Honduras. Hierbij gaat momenteel vanuit Amnesty de meeste aandacht uit naar Mexico en Guatemala. Amnesty groep Delft richt zich vooral op de cases van Claudia Medina (Mexico) en Maria Isabel Franco (Guatemala).

Claudia Medina

Claudia Medina Tamariz, huis-aan-huisverkoopster en moeder van drie kinderen, werd op 7 augustus 2012 ’s nachts door mariniers uit haar huis gehaald. Geblinddoekt en met haar handen vastgebonden werd ze naar een marinebasis gebracht.

Maria Isabel Franco

Maria Isabel Franco was een 15-jarige scholier uit Guatemala toen zij op een brute wijze werd vermoord in december 2001. Haar moeder zet zich nog altijd in voor gerechtigheid rondom de dood van María.

Meedoen?

Interesse om mee te helpen? Dat kan door het (schrijven en) versturen van brieven voor de bliksemacties en/of meewerken aan de acties voor Maria Isabel Franco.

Stuur een e-mail naar ons door Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op te klikken en we geven je de informatie voor onze acties voor Midden-Amerika.

• Laatste wijziging: 4 oktober 2018.