Movies that Matter

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter wil middels speelfilms en documentaires ogen openen voor mensenrechten en situaties waarin deze rechten en menselijke waardigheid in het geding zijn. Het zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten.

Naast het jaarlijkse Movies that Matter Festival in maart in en rond Filmhuis Den Haag, organiseert de stichting Movies that Matter on Tour. In samenwerking met filmtheaters en lokale partners zijn er in veertien Nederlandse steden maandelijkse filmvertoningen, met aansluitend een interview of debat met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en mee te discussiëren.

Extra achtergrondinformatie over de films uit het programma is te vinden op het blog van de stichting Movies that Matter. Prijzen, data en tijden op deze site zijn onder voorbehoud. Kijk voor de meest actuele informatie over de voorstellingen in Delft op de site van filmhuis Lumen

Hieronder de films voor het najaar van 2019. De films beginnen altijd om 19:30 uur:

Donderdag 12 december 2019: The Miseducation of Cameron Post

Na de dood van haar ouders trekt Cameron Post in bij haar conservatieve tante, die niet weet dat de tiener op vrouwen valt. Wanneer Cameron Coley Taylor ontmoet, sluiten ze een vriendschap die intiemer wordt. Ze worden betrapt door Camerons tante die haar nichtje naar een therapiecentrum stuurt om er te worden 'bekeerd'. Daar komt ze in contact met Jane en Adam die haar mee op sleeptouw nemen.

Drama

Regisseur: Desiree Akhavan

Taal: Engels

Ondertiteling: Nederlands

Spreker: wordt nog bekend gemaakt

Donderdag 9 januari 2020: Ghost Fleet

Thailand is een van de grootste leveranciers van vis ter wereld, maar door overbevissing raken de ooit zo rijk gevulde Thaise zeeën leeg. Schepen moeten steeds verder de zee op om aan de quota te voldoen, waardoor ze soms jaren onderweg zijn. Hierdoor neemt de interesse in het vissersberoep af, en kampt de Thaise visindustrie met een groot visserstekort. Mensensmokkelaars zien er brood in en ontvoeren jongens en mannen uit de omringende landen.

De film volgt Patima, die vanuit Bangkok een organisatie runt waarmee ze hulp biedt aan ex-slaven. Vergezeld door onder anderen Tun Lin, die op zijn veertiende werd ontvoerd en elf jaar lang werd gedwongen te werken op een vissersboot, onderneemt Patima een expeditie naar Indonesië. Daar hoopt ze een aantal ex-slaven te vinden die zich schuilhouden op eilandjes bij de kust, om ze thuis te herenigen met hun familie.

Documentaire

Regisseur: Shannon Service

Taal: Birmees, Engels, Indonesisch, Khmer, Thai

Ondertiteling: Engels

Spreker: wordt nog bekend gemaakt

• Laatste wijziging: 18 september 2019.