Movies that Matter

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter wil middels speelfilms en documentaires ogen openen voor mensenrechten en situaties waarin deze rechten en menselijke waardigheid in het geding zijn. Het zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten.

Naast het jaarlijkse Movies that Matter Festival in maart in en rond Filmhuis Den Haag, organiseert de stichting Movies that Matter on Tour. In samenwerking met filmtheaters en lokale partners zijn er in veertien Nederlandse steden maandelijkse filmvertoningen, met aansluitend een interview of debat met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en mee te discussiëren.

Extra achtergrondinformatie over de films uit het programma is te vinden op het blog van de stichting Movies that Matter. Prijzen, data en tijden op deze site zijn onder voorbehoud. Kijk voor de meest actuele informatie over de voorstellingen in Delft op de site van filmhuis Lumen

Hieronder de films voor het voorjaar van 2018:

Donderdag 8 maart 2018: Newton

Droogkomische, realistische film over een dag op een stembureau in een afgelegen plaats in India, de grootste democratie ter wereld. Voor landelijke verkiezingen worden het meubilair, de accessoires én de bemanning voor het stembureau ingevlogen uit de grote stad. Newton vertelt een spannend en soms absurdistisch verhaal over een vastberaden man op wie zijn moeder trots zal zijn, al is het niet om zijn heldenrol in de jungle.

Spreker: wordt nog bekend gemaakt.

AMIT MASURKAR   IN   2017
106 MINUTEN
HINDI GESPROKEN, NEDERLANDS ONDERTITELD

Donderdag 5 april 2018: Beauty and the Dogs

Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Tijdens een studentenfeest ontmoet Mariam, een jonge vrouw uit Tunesië, de mysterieuze Youssef. Als ze samen het feest verlaten, begint er een lange nachtmerrieachtige nacht waarin Mariam moet vechten voor haar rechten en waardigheid in een corrupt en vrouwonvriendelijk systeem. In de scènes zitten vele details over de beperkingen voor vrouwen verstopt. Tegelijkertijd is het een spannend verhaal, waarvan je als kijker graag wilt weten hoe het afloopt.

Spreker: wordt nog bekend gemaakt.

KAOUTHER BEN HANIA   TN, FR, SE, NO, LB, QA, CH   2017
100 MINUTEN
ARABISCH GESPROKEN, NEDERLANDS ONDERTITELD

Donderdag 3 mei 2018: Onderkomen

Ghullam, Keiber en Noori waren minderjarig toen ze zonder ouders van Afghanistan naar Nederland vluchtten. Inmiddels zijn ze al jaren in afwachting van een verblijfsstatus en wonen ze in een vervallen sloopflat vlak bij Maastricht. Drie gepensioneerde Maastrichtenaren trekken zich het lot van de jongens aan en bieden ze hulp in de vorm van advies, afleiding en dagelijkse boodschappen.

Spreker: wordt nog bekend gemaakt

JACQUELINE VAN VUGT   NL   2017
69 MINUTEN
DARI, NEDERLANDS GESPROKEN, NEDERLANDS ONDERTITELD

• Laatste wijziging: 31 januari 2018.