Movies that Matter

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter wil middels speelfilms en documentaires ogen openen voor mensenrechten en situaties waarin deze rechten en menselijke waardigheid in het geding zijn. Het zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten.

Naast het jaarlijkse Movies that Matter Festival in maart in en rond Filmhuis Den Haag, organiseert de stichting Movies that Matter on Tour. In samenwerking met filmtheaters en lokale partners zijn er in veertien Nederlandse steden maandelijkse filmvertoningen, met aansluitend een interview of debat met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en mee te discussiëren.

Extra achtergrondinformatie over de films uit het programma is te vinden op het blog van de stichting Movies that Matter. Prijzen, data en tijden op deze site zijn onder voorbehoud. Kijk voor de meest actuele informatie over de voorstellingen in Delft op de site van filmhuis Lumen

Hieronder de films voor het voorjaar van 2019:

Donderdag 11 april 2019: Acusada

De mooie, jonge Dolores is de enige die verdacht wordt van de moord op haar beste vriendin. Haar vrienden proberen alles om haar onschuld te bewijzen, maar als de zaak voorkomt, brengt Dolores zelf hun hele zaak in gevaar. Als de voor haar levensbepalende zaak vordert, ontwaakt een vreemde energie in haar die de familiebanden opschudt.

Spreker: wordt nog bekend gemaakt

Donderdag 9 mei 2019: When the War comes

De Slowaakse Peter komt uit een middenklasse gezin en heeft een goed leven. Toch maakt hij zich zorgen over te toekomst van zijn land, met name de aanwas van immigranten. Als er oorlog dreigt wil hij goed voorbereid zijn en daarom is hij in zijn vrije tijd de leider van een paramilitaire beweging. Ze rekruteren Slovaakse tieners onder het toeziend oog van de regering.

Spreker: wordt nog bekend gemaakt

• Laatste wijziging: 1 februari 2019.