Movies that Matter

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter wil middels speelfilms en documentaires ogen openen voor mensenrechten en situaties waarin deze rechten en menselijke waardigheid in het geding zijn. Het zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten.

Naast het jaarlijkse Movies that Matter Festival in maart in en rond Filmhuis Den Haag, organiseert de stichting Movies that Matter on Tour. In samenwerking met filmtheaters en lokale partners zijn er in veertien Nederlandse steden maandelijkse filmvertoningen, met aansluitend een interview of debat met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en mee te discussiëren.

Extra achtergrondinformatie over de films uit het programma is te vinden op het blog van de stichting Movies that Matter. Prijzen, data en tijden op deze site zijn onder voorbehoud. Kijk voor de meest actuele informatie over de voorstellingen in Delft op de site van filmhuis Lumen

Hieronder de films voor het najaar van 2018:

Donderdag 8 november 2018: Theran Taboo

Animatiefilm waarin de levens van drie vrouwen en een jonge man elkaar kruisen in de schizofrene samenleving van de Iraanse hoofdstad Teheran. Alles wat verboden en taboe is – seks, drugs, overspel en corruptie – gaat schuil achter de schijnwerkelijkheid van de strenge islamitische wetgeving.

Spreker: wordt nog bekend gemaakt

Donderdag 6 december 2018: The Poetess

De 43-jarige Hissa Hilal uit Saudi-Arabië verwerft internationale roem wanneer ze als een van de weinige vrouwen meedoet aan een talentenjacht op televisie voor Arabische dichters. Haar poëzie is controversieel: ze bekritiseert extremistische fatwa’s en neemt het op voor vrouwenrechten.

Spreker: wordt nog bekend gemaakt

Donderdag 10 januari 2019: Styx

Tijdens haar vakantie vaart de Duitse arts Rike in haar eentje met een zeilboot over de Atlantische oceaan. Haar reis wordt abrupt onderbroken wanneer ze midden op zee een zinkende vissersboot met honderden vluchtelingen tegenkomt.

Deze vertoning is een voorpremière. Spreker: wordt nog bekend gemaakt

• Laatste wijziging: 4 oktober 2018.