Movies that Matter

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter wil middels speelfilms en documentaires ogen openen voor mensenrechten en situaties waarin deze rechten en menselijke waardigheid in het geding zijn. Het zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten.

Naast het jaarlijkse Movies that Matter Festival in maart in en rond Filmhuis Den Haag, organiseert de stichting Movies that Matter on Tour. In samenwerking met filmtheaters en lokale partners zijn er in veertien Nederlandse steden maandelijkse filmvertoningen, met aansluitend een interview of debat met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en mee te discussiëren.

Extra achtergrondinformatie over de films uit het programma is te vinden op het blog van de stichting Movies that Matter. Prijzen, data en tijden op deze site zijn onder voorbehoud. Kijk voor de meest actuele informatie over de voorstellingen in Delft op de site van filmhuis Lumen

Hieronder de films voor het najaar van 2019. De films beginnen altijd om 19:30 uur:

Donderdag 10 oktober 2019: The Feminister

Margot Wallström (1954) is een politica voor de Zweedse sociaaldemocratische partij (Socialdemokraterna) en sinds 3 oktober 2014 minister van Buitenlandse Zaken. In oktober 2014 kondigde ze aan dat Zweden voortaan een feministisch buitenlands beleid zou volgen. Het beleid werd gelanceerd als antwoord op de discriminatie en systematische ondergeschiktheid die nog steeds kenmerkend is voor het dagelijks leven van talloze vrouwen en meisjes over de hele wereld.

Ze oogst veel lof voor haar politieke ideeën, maar krijgt even zoveel weerstand te verduren. Doodsbedreigingen zijn aan de orde van de dag. Ze maakt geen vrienden met Israël wanneer ze Palestina erkent, en ze bekritiseert Saudi-Arabië. Ondertussen speelt ze in het geheim een belangrijke rol als onderhandelaar tussen de Verenigde Staten en Noord-Korea en doet ze haar best om voor Zweden een plek te veroveren in de VN Veiligheidsraad.

Regisseur: Viktor Nordenskiöld

Taal: Zweeds/ Engels

Ondertiteling: geen

Spreker: Anne-Floor Dekker

Donderdag 7 november 2019: Crime + punishment

Hoewel het halen van arrestatiequota in 2010 werd verboden, is het binnen het NYPD nog steeds de norm dat politieagenten voldoen aan het binnenhalen van ‘voldoende’ arrestaties. Zo kan het bestaan dat agenten zich schuldig maken aan het arresteren van allerlei onschuldige mensen, vaak gepaard gaand met etnisch profileren en geweld. Wie niet meewerkt dreigt zijn baan te verliezen.

De politie van New York houdt jaarlijks honderdduizenden burgers aan, waarvan 90% Afro-Amerikaans of latino is. Dit zou door discriminerende politiepraktijken zoals de illegale arrestatiequota komen die de politie er in het geheim nog steeds op na houdt.

Regisseur: Stephen Maing

Taal: Engels

Ondertiteling: Nederlands

Donderdag 12 december 2019: The Miseducation of Cameron Post

Na de dood van haar ouders trekt Cameron Post in bij haar conservatieve tante, die niet weet dat de tiener op vrouwen valt. Wanneer Cameron Coley Taylor ontmoet, sluiten ze een vriendschap die intiemer wordt. Ze worden betrapt door Camerons tante die haar nichtje naar een therapiecentrum stuurt om er te worden 'bekeerd'. Daar komt ze in contact met Jane en Adam die haar mee op sleeptouw nemen.

Drama

Regisseur: Desiree Akhavan

Taal: Engels

Ondertiteling: Nederlands

Donderdag 9 januari 2020: Ghost Fleet

Thailand is een van de grootste leveranciers van vis ter wereld, maar door overbevissing raken de ooit zo rijk gevulde Thaise zeeën leeg. Schepen moeten steeds verder de zee op om aan de quota te voldoen, waardoor ze soms jaren onderweg zijn. Hierdoor neemt de interesse in het vissersberoep af, en kampt de Thaise visindustrie met een groot visserstekort. Mensensmokkelaars zien er brood in en ontvoeren jongens en mannen uit de omringende landen.

De film volgt Patima, die vanuit Bangkok een organisatie runt waarmee ze hulp biedt aan ex-slaven. Vergezeld door onder anderen Tun Lin, die op zijn veertiende werd ontvoerd en elf jaar lang werd gedwongen te werken op een vissersboot, onderneemt Patima een expeditie naar Indonesië. Daar hoopt ze een aantal ex-slaven te vinden die zich schuilhouden op eilandjes bij de kust, om ze thuis te herenigen met hun familie.

Regisseur: Shannon Service

Taal: Birmees, Engels, Indonesisch, Khmer, Thai

Ondertiteling: Engels

Spreker: wordt nog bekend gemaakt

• Laatste wijziging: 18 september 2019.