Wie zijn wij?

Amnesty International is één van de meest bekende internationale organisaties die zich inzet voor mensenrechten overal ter wereld. Uitgangspunt voor het werk van Amnesty International is de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Klik hier om meer te lezen over de centrale actiepunten van Amnesty International.

Amnesty groep Delft is de lokale groep van Amnesty International in Delft. Kijk verder op deze site waar de groep zich zoal mee bezig houdt.

Movies that Matter

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter wil middels speelfilms en documentaires ogen openen voor mensenrechten en situaties waarin deze rechten en menselijke waardigheid in het geding zijn. Het zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten.

Naast het jaarlijkse Movies that Matter Festival in maart in en rond Filmhuis Den Haag, organiseert de stichting Movies that Matter on Tour. In samenwerking met filmtheaters en lokale partners zijn er in veertien Nederlandse steden maandelijkse filmvertoningen, met aansluitend een interview of debat met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en mee te discussiëren.

Extra achtergrondinformatie over de films uit het programma is te vinden op het blog van de stichting Movies that Matter. Prijzen, data en tijden op deze site zijn onder voorbehoud. Kijk voor de meest actuele informatie over de voorstellingen in Delft op de site van filmhuis Lumen

Hieronder de films voor het najaar van 2018:

Azerbeidzjan

Dit Europese land is regelmatig in de spotlights geweest, niet alleen vanwege de eerste Europese Spelen maar ook vanwege de mensenrechtensituatie. Mede naar aanleiding van vragen en verzoeken uit de regio Delft is Amnesty groep Delft zich ook hiermee bezig gaan houden, onder andere door middel van schrijfacties, petities en het bijhouden van de stand van zaken via Facebook en onze site, vooral voor de case Yunus. Eind 2015 zijn Leyla Yunus en haar man Arif vrijgelaten. Voorlopig houden we daarom geen acties meer voor deze case maar we houden het wel in de gaten.

Midden-Amerika

Voor de doeltreffendheid kunnen lokale Amnesty groepen een actieregio kiezen. De groep Delft zet zich specifiek (maar niet alleen maar) in voor Midden-Amerika. Mensenrechten worden hier nog regelmatig geschonden. In dit gebied zetten wij ons, samen met andere groepen, in om straffeloosheid, politie- en legergeweld en geweld tegen vrouwen, inheemse bevolking en andere groepen tegen te gaan. Daarnaast vragen wij aandacht voor het beschermen van de rechten van gewetensgevangene, inheemse bevolking en migranten. De acties in Midden-Amerika waar de groep Delft zich voor inzet bestaan uit bliksemacties en uit een langdurige actie voor (de moeder van) Maria Isabel Franco.

Deze ruimte is bedoeld voor onze groepsleden of direct betrokkenen om een stukje te kunnen schrijven over een film, evenement, gebeurtenis etcetera met een persoonlijk tintje. De artikelen hieronder betreffen persoonlijke meningen en ervaringen en zijn niet persé de mening of visie van Amnesty International of van Amnesty groep Delft.

• Laatste wijziging: 21 december 2018.