Vrouwenrechten anno nu: tentoonstelling bij TU Delft

TU vrouwenrechten expositieTENTOONSTELLING, LEZINGEN EN EVENTS GEORGANISEERD DOOR AMNESTY INTERNATIONAL EN STUDIUM GENERALE

Het is honderd jaar geleden dat vrouwen streden voor hun recht om te kunnen stemmen. Er is gelukkig veel verbeterd, maar de rechten van vrouwen worden in grote delen van de wereld nog steeds ernstig geschonden. Hoe is het vandaag dan eigenlijk gesteld met de rechten van vrouwen?

De tentoonstelling verkent de huidige positie van vrouwen in de wereld met verhalen uit landen als China, Iran, Mexico, Zuid-Afrika of Ierland. Maar ook de kwetsbare positie van vrouwen in de huidige vluchtelingenstromen in Europa komt aan de orde. Aan de hand van 'cases' waarvoor actie wordt gevoerd door Amnesty International, ontmoeten we verschillende jonge vrouwen die strijden voor hun recht op informatie, onderwijs, vrijheid en het recht om over zichzelf en hun eigen lichaam te beschikken. Hun verhalen geven een levendig en dynamisch beeld van de wereld waarin vrouwen leven. De tentoonstelling stelt ook vragen bij de situatie in de westerse wereld. Zijn de gelijke rechten van vrouwen in onze cultuur wel zo goed verzekerd als we geneigd zijn te denken?

De tentoonstelling is in de Unit Cultuur van 1 t/m 30 maart 2016 aan de Mekelweg 8 in Delft (TU wijk). Behalve de tentoonstelling zijn er ook events op diverse lokaties in de TU wijk in het kader van deze maand. Zie voor meer informatie hierover de events kalender op de site van Studium Generale.

• Laatste wijziging: 21 december 2018.